BLOG

Een klein verhaal Monique Jipping • 30 augustus 2021

We kunnen het hebben over grote dingen, zoals ik deed in mijn laatste post op LinkedIn, over Afghaanse vluchtelingen en de reacties in Harskamp. Dat maakte veel los. Ik keer terug naar waar het daar en in de kern van ons dagelijks leven over gaat: elkaar helpen in vertrouwen, ook al weet je niets van elkaar. En ik doe dat met een klein verhaal, een anekdote waarin de eenvoud alles zegt.
0 reacties | Lees meer/reageer

Inspiratie vanaf de kansel Monique Jipping • 18 juni 2021

Anne van der Meiden is overleden. Hij was vooral in de jaren '80 en '90 van de vorige eeuw spraakmakend grondlegger en 1e Nederlandse hoogleraar van het communicatievak, toen nog “Massacommunicatie en PR” geheten. Hij had een bijzondere, ethische en bijna religieuze invalshoek op ons vak van nu. Hij inspireert mij nog dagelijks om mijn vak goed uit te oefenen. Ook al ken je hem niet, ben je pas afgestudeerd, hij was zijn tijd vooruit. Lees en neem mee op vakantie ter reflectie. 
0 reacties | Lees meer/reageer

Het boek: communiceren met jezelf Monique Jipping • 18 april 2021

Ik las een boek, een fictieve roman. Voor het eerst sinds lange tijd. Terwijl ik vroeger eindeloos kon lezen, het ene na het andere verhaal verslindend. Tot mijn moeder soms verzuchtte: “Kun je niet eens iets anders doen dan lezend hangen op de bank?!” Ik was tijdens het lezen onaanspreekbaar voor anderen, maar wel aanspreekbaar voor mezelf
0 reacties | Lees meer/reageer

Storytelling: verbondenheid Monique Jipping • 08 april 2021

Alles is communicatie en communicatie is alles. Ons vakgebied is breed en we kunnen eindeloos discussiëren over de grenzen van ons vak. Maar de kern is toch het vertellen van een verhaal, “storytelling”. Ik ga de komende maanden uitstapjes maken in mijn blogs. Ik neem afstand van theoretische discussies, ik ga terug naar de kern. Want op dit moment hebben veel mensen behoefte aan andere dingen, aan inspiratie. Echt contact, emotie, beleving. We hebben behoefte aan “een verhaal”. Alles wat we nu in onvoldoende mate hebben. Ik begin met beeld.
0 reacties | Lees meer/reageer

Laten we teruggaan naar de inhoud Monique Jipping • 15 maart 2021



Ik weet niet hoe het met jou zit, maar alles draait momenteel om “framing” en de manier waarop we onze boodschappen de wereld insturen, de kanalen die we gebruiken om te communiceren. Actie en reactie, geen seconde te verliezen. Dat is niet het accent dat ik wil leggen in mijn communicatievak. Zullen we alsjeblieft weer aandacht hebben voor inhoud, oprecht debat en relatie?!
0 reacties | Lees meer/reageer

Ik begrijp iets niet Monique Jipping • 30 november 2020

Het zijn verwarrende tijden. Dat was altijd al zo, zeg je. Misschien, maar dan is deze tijd toch een uitschieter. Een mening is snel gevormd, maar de turbulentie dit jaar maakt het wel heel lastig om bij je mening te blijven en erin te geloven. Elke dag brengt ons nieuwe informatie. Wat moeten we daarmee? Elke dag kan ik wel wat anders vinden op grond van de informatie die ik krijg. Ik begrijp de dingen niet meer. Hier is mijn actuele top 3.
0 reacties | Lees meer/reageer

The Social Dilemma Monique Jipping • 22 september 2020

Dankzij een column van Sander Schimmelpenninck in De Volkskrant heb ik de docu “The Social Dilemma” op Netflix bekeken. Dank, Sander. Hoewel ik er in die 1,5 uur enigszins depressief van werd, triggerden de boodschappen me ook in positieve zin. In het licht van mijn loopbaan en de opdrachten die ik doe, in de communicatiebranche.
0 reacties | Lees meer/reageer

What else? Monique Jipping • 25 augustus 2019

In de reeks interpersoonlijke communicatiekroniekjes van deze zomer, deel 2: “What else?” Dan denken we -met name vrouwen natuurlijk- meteen aan George Clooney en Nespresso, bij voorkeur aan de Volluto cupjes. Lekker, de humoristische reclame met Clooney, de koffie. Laat ik nou een look-a-like van Clooney in Utrecht zijn tegengekomen! En dat geeft een heel ander beeld, of, misschien, wel een bevestiging van de tragikomische Clooney van de reclame. Met wie communiceert die Clooney nu eigenlijk?
0 reacties | Lees meer/reageer

Het verhaal van Adri Monique Jipping • 26 mei 2019


Iemand vroeg mij laatst wat de nieuwste trends in communicatie zijn. In eerste instantie kwamen we natuurlijk op de ontwikkelingen in social media. Maar ik kwam erop terug. Wat ik zie is een herleving van “live” interpersoonlijke communicatie. De jongere generatie belt weer, ziet elkaar vaker dan wij onze vrienden zien (“even een drankje doen”). Elkaar zien en alle - dus ook non-verbale- communicatie met elkaar ervaren is de trend. En daardoor voelen we elkaar weer aan, ontstaat een band. Kort misschien, soms diep. Gaan we de mens weer zien en laten we de “likes” achter ons? Ik trakteer jullie deze zomer op een paar interpersoonlijke communicatiekroniekjes. Vandaag het verhaal van Adri.
0 reacties | Lees meer/reageer

De stiltecoup√© Monique Jipping • 21 februari 2019

Op perron 19 van Utrecht CS stond ik weer hutjemutje te wachten op de trein. Jaren geleden reisde ik dagelijks met de trein en leerde dat je je tas
voor je buik moet houden om je met enige kracht met z'n vijven tegelijk door de deuropening van de trein naar binnen te wurmen. En om vervolgens de laatste vrije zitplaats in een tiende van een seconde te spotten en te claimen. Zo beland je dan soms onbewust in een stiltecoupé.
0 reacties | Lees meer/reageer

Mama is boos Monique Jipping • 08 januari 2019

Lang geleden verschenen er een paar films over een losgeslagen familie. Eerst de kinderen (“Schatjes”) en vervolgens “Mama is boos”. Een ogenschijnlijk normaal gezin, waarin tegenspoed - heel herkenbare tegenspoed zoals opstandigheid van pubers - een thema werd voor extreme uiting van frustratie en boosheid. Hilarisch gebracht, maar anno 2019 is -publieke- boosheid actueler dan ooit. Boosheid is overal en we weten niet hoe we ermee om moeten gaan.
0 reacties | Lees meer/reageer

Prisoner's dilemma voor managers: ssssst! Monique Jipping • 30 november 2016

Wanneer vertel je iets wel of niet? Medewerkers hebben een feilloos gevoel voor wat er mogelijk achter gesloten deuren speelt en hen eventueel kan raken. Als manager kan of wil je niet altijd iets delen. Dus hou je je mond maar. Hier een paar voorbeelden waarom je dat niet moet doen.
0 reacties | Lees meer/reageer


Aan een touwtje Monique Jipping • 06 september 2016

Wie gaat er nou in hemelsnaam vrijwillig aan een touwtje hangen? Als je even niet oplet -zekeringetje vergeten of zo- val je te pletter. Beklim je een berg met anderen en je zit aan elkaar vast, moet je maar hopen dat er niemand uitglijdt en je meesleept in een duikvlucht. Het vereist wel erg veel vertrouwen in jezelf en anderen om zoiets onzinnigs te doen.
0 reacties | Lees meer/reageer


De hogere wiskunde van de Golden Circle Monique Jipping • 09 juni 2016

“Onderzoek doen op mijn interessegebied”, antwoordt de wetenschapper op de vraag waarom hij doet wat hij doet. Klinkt logisch misschien, maar het is geen antwoord op de vraag. In feite zegt hij wat hij doet. Het waarom blijft glibberig op tafel liggen.
0 reacties | Lees meer/reageer


Waarheid Monique Jipping • 29 februari 2016

Wat is waarheid? Ik las een artikel in De Volkskrant waarin vooraanstaande journalisten werden geïnterviewd over hun werk in deze tijd. Herkenbaar, maar tegelijkertijd nogal tenenkrommend in hun persoonlijke slachtofferrol. Erg genoeg best vergelijkbaar met de klaagzang van sommige communicatie professionals ...
1 reactie | Lees meer/reageer


Groot onderhoud Monique Jipping • 10 februari 2016

Om 8 uur 's ochtends ging de bel. Mijn dochter deed open en riep: “Mam, er is een man voor het onderhoud van het alarmsysteem. Weet jij daarvan?” Nou nee, ik kwam net uit de douche en rekende niet op welke monteur dan ook. De alarmbellen in mijn hoofd begonnen luid te rinkelen.
0 reacties | Lees meer/reageer


Ongewenste nieuwjaarsintimiteiten Monique Jipping • 04 januari 2016

“De beste wensen hè”, smak. Daar heb je er weer één vol op je mond. Een goede reden om niet naar je werk te willen begin januari is het collegiale gelebber voor, tijdens en na de nieuwjaarsreceptie.
0 reacties | Lees meer/reageer


The winner is ... Monique Jipping • 17 december 2015

Het jaar is bijna rond, tijd voor ranglijstjes. Eindeloze reeksen, die elk vanuit een eigen perspectief succes willen definiëren. Succesfactoren zijn voor ieder mens anders. Ik geef je mijn top 3 van dit jaar mee, ter (zelf)reflectie onder de kerstboom. Maak je eigen lijstje en deel jouw successen, bijvoorbeeld in een reactie onder dit blog. Ik ben nieuwsgierig wat jou tot winnaar maakt!
1 reactie | Lees meer/reageer


Game over or next level? Monique Jipping • 21 september 2015


Vorig jaar was ik even woordvoerder namens directies en besturen van zo'n 60 bekende organisaties en stuurde al hun communicatiemanagers per 1 januari 2016 de laan uit. Ik gaf ze een laatste opdracht: stel een advies op over de wijze waarop communicatie vanaf 2016 georganiseerd moet worden. Zonder afdeling communicatie.
0 reacties | Lees meer/reageer

In stilte communiceren Monique Jipping • 09 augustus 2015

De man en de vrouw kijken enigszins wezenloos voor zich uit. Af en toe werpen ze een blik op elkaar als de ander niet kijkt. Zij trekt haar vestje wat dichter om zich heen en hij zet zijn bril recht. Ze lijken elkaar niets meer te vertellen te hebben. Ze hebben geen lol, ze hebben geen ruzie.
2 reacties | Lees meer/reageer

Rollenspel Monique Jipping • 14 juni 2015

Tijdens een tweedaagse met een afdeling communicatie vroeg een deelnemer mij hoe ik tijdens het programma zo goed wist welke kant ik de groep moest opsturen. Misschien omdat ik de oplossing al had? Ik vertelde dat ik dat helemaal niet wist, niet van tevoren en niet op dat moment.
0 reacties | Lees meer/reageer

Appreciative inquiry Monique Jipping • 05 mei 2015

Tijdens een toespraak vele jaren geleden tot de Utrechtse universitaire gemeenschap sprak Jacques van Dijk, toen voorzitter van de Raad van Toezicht en voormalig vice-president van Sarah Lee voor mij onsterfelijke woorden: “Wanneer we bij Sarah Lee onze wekelijkse managementmeeting hebben, dan starten we met vijf minuten inventariseren wat er goed is gegaan. Daarna richten we ons op de problemen.”
0 reacties | Lees meer/reageer